عنوان المقال عربي
موقف تشريعات دول مجلس التعاون الخليجي من الإعلانات التجارية المقارنة وانتهاك العلامات التجارية
Article Type
Journal Article
Keywords English
Comparative advertising, trademarks, Intellectual property, Kingdom of Bahrain, GCC
Abstract English
Comparative advertising is one of the important topics discussed in various studies. From a legal perspective, the topic is of particular importance concerning trademarks. As a result, the lawfulness of comparative advertising has been excessively examined in the West. On the other hand, one can rarely find studies concerning the legality of comparative advertising in Arab states and in the States of the Gulf Cooperation Council (GCC). As Western advertising techniques and methods are gaining a more substantial presence in Eastern culture, including the concept of comparative advertising, the limited presence of comparative advertising in this region is not expected to remain the case for long. In fact, this assumption is supported by the recent changes in advertisement culture in the area. Therefore, this paper examines the legal system in GCC states to determine the legality of comparative advertising and the use of trademarks. Because of the absence of specific legislation addressing the issue, the paper attempts to search for the answer in scattered yet relevant legislation
الملخص العربي
تعد الإعلانات التجارية المقارنة من الموضوعات الهامة التي كانت محلا لعدد من الدراسات المختلفة. وقد أدرك الباحثون في الشأن القانوني – في العالم الغربي- خصوصية علاقة الإعلانات التجارية المقارنة بالعلامات التجارية، فسلطوا الضوء عليها في دراساتهم وأبحاثهم، وزخرت المكتبة القانونية الأجنبية بالمقالات العلمية التي تناولت هذا الموضوع بالدراسة والتحليل من جوانبه القانونية المختلفة. إلا أن الباحث في التشريعات العربية بصورة عامة وتشريعات دول مجلس التعاون الخليجي بصورة خاصة لا يجد دراسات قانونية كافية حول موضوع الإعلانات التجارية المقارنة والعلامات التجارية. ونتيجة التطور الإعلامي الهائل الذي يشهده العالم اليوم، تأثرت المجتمعات الخليجية بأساليب الإعلان التجاري الغربي بما في ذلك الإعلان التجاري المقارن، الأمر الذي يدركه كل مشاهد للإعلانات التجارية في المنطقة، وهو ما يثير التساؤل حول مشروعية الإعلان التجاري المقارن وعلاقته بالعلامة التجارية، فهل تجيز قوانين دول مجلس التعاون الخليجي الإعلانات التجارية المقارنة؟ وما حكم استخدام العلامات التجارية في هذا النوع من الإعلانات؟ وعليه، فقد حاولنا من خلال هذه الورقة البحثية الإجابة عن التساؤلات السابقة. إلا أن عدم وجود تشريع قانوني خاص بالإعلانات التجارية المقارنة في دول مجلس التعاون الخليجي دفعنا للبحث عن الإجابة في عدد من التشريعات التي وإن كانت متفرقة إلا أنها ذات صلة، فعمدنا إلى تحليل نصوصها بغية توضيح موقف تشريعات دول مجلس التعاون الخليجي من هذه التساؤلات.
Accept Date
2022-09-29
Publication Date
9-24-2023
Recommended Citation
Al-Mawla, Hanan
(2023)
"The position of GCC States on Comparative Advertising and Trademark Infringement.,"
Sultan Qaboos University Legal Studies Journal: Vol. 2:
Iss.
1, Article 5.
DOI: https://doi.org/10.61191/squlsj.v2i1.5217